Statut
Rozdział I. Postanowienia ogólne
§1
- Fundacja pod nazwą „FUNDACJA FRYDMAN TRIATHLON”, zwana dalej Fundacją, działa na podstawie Ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach oraz postanowień niniejszego statutu.
- Fundacja została ustanowiona przez LUCJANA, FRANCISZKA HABIEDĘ zwanego dalej Fundatorem, aktem notarialnym sporządzonym przez notariusza – Wojciecha MĄSIORA w kancelarii notarialnej w Rabce-Zdroju, w dniu 18 listopada 2014 r.
- Fundację ustanawia się na czas nieoznaczony.
§2
- Siedzibą Fundacji jest Frydman w województwie Małopolskim.
- Terenem działania Fundacji jest cały obszar Rzeczpospolitej Polskiej, przy czym w zakresie niezbędnym dla właściwego realizowania celów, Fundacja może prowadzić działalność także poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej.
- Fundacja jest organizacją pozarządową prowadzącą na rzecz ogółu społeczności działalność pożytku publicznego w rozumieniu Ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie.
§3
- Fundacja posiada osobowość prawną.
- Nadzór nad Fundacją sprawuje minister właściwy ds. kultury fizycznej.
§4
- Fundacja używa pieczątek z danymi identyfikacyjnymi Fundacji.
- Fundacja używa wyróżniającego ją znaku graficznego.
- Znak graficzny – logo jest własnością fundacji, podlega ochronie i nie może być używany przez osoby fizyczne lub prawne bez zgody Fundatora.
- Fundacja może dla celów współpracy z zagranicą posługiwać się tłumaczeniem nazwy w wybranych językach obcych.
- Fundacja może ustanawiać tytuły honorowe, certyfikaty, odznaki, medale honorowe i przyznawać je wraz z innymi nagrodami i wyróżnieniami, osobom fizycznym i prawnym zasłużonym dla fundacji, przyczyniającym się do realizacji celów fundacji.
- Fundacja dokonuje rozliczeń finansowych poprzez własne konto bankowe oraz wydzielone księgowo konto kasowe.
Rozdział II. Misja, cele i zasady działania Fundacji
§5
Misją fundacji jest wychowywanie i kształtowanie pozytywnych postaw obywatelskich w szczególności poprzez sport.
§6
Do celów fundacji należy:
- wspieranie i finansowanie organizacji oraz klubów sportowych;
- wspieranie rozwoju ludzi uzdolnionych sportowo;
- upowszechnianie kultury fizycznej i sportu (w szczególności popularyzacja triathlonu jako sportu masowego, dyscypliny wymagającej połączenia umiejętności : pływania, kolarstwa i biegu.);
- Propagowanie aktywnego spędzania czasu i współzawodnictwa sportowego.
- Umacnianie więzi społecznych poprzez ruch i sport.
- ochrona i promocja zdrowia szczególnie przez prowadzenie aktywizacji ruchowej dzieci i młodzieży;
- działalność na rzecz osób niepełnosprawnych;
- działania wspierające ratownictwo i ochronę ludności;
- promocja i organizacja wolontariatu;
- ekologia i ochrona zwierząt oraz ochrona dziedzictwa przyrodniczego, kulturowego oraz historycznego;
- działalność wspomagająca rozwój aktywności społecznej, umiejętności i zainteresowań wspólnot lokalnych;
- działalność na rzecz mniejszości narodowych i etnicznych oraz języka regionalnego;
- działalność na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym;
- promocja zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy;
- pomoc społeczna, w tym pomoc rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz działania dla wyrównywania szans tych rodzin i osób;
- przeciwdziałania uzależnieniom i patologiom społecznym;
- działalność na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami;
- działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3, Ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (tekst jedn. Dz.U. z 2010 roku, Nr 234, poz. 1536) w zakresie określonym w pkt. 1—17.
§7
- Fundacja realizuje swoje cele statutowe poprzez organizowanie, współorganizowanie, budowanie, prowadzenie, współprowadzenie oraz wspieranie:
- bezpośredniej i pośredniej pomocy finansowej, rzeczowej, organizacyjnej, naukowej, oświatowej, wychowawczej i kulturalnej świadczonej organizacjom oraz klubom sportowym;
- organizowanie współpracy międzynarodowej dotyczącej celu Fundacji
- szkoleń i kursów rozwijających i wzmacniających rozwój osób i organizacji;
- obiektów sportowych i rekreacyjnych;
- imprez kulturalnych, pokazów historycznych, imprez współzawodnictwa sportowego, imprez integracyjnych i promocyjnych ( w szczególności kontynuacje organizacji zawodów o nazwie : „MOCARNY ZBÓJ – CROSSTRIATHLON” ; „FRYDMAN TRIATHLON” oraz „TATRAMAN”;
- wystaw, promocji, aukcji, zbiórek publicznych i kiermaszów;
- portali i stron internetowych;
- działalności wydawniczej, publikacyjnej i publicystycznej.
- Działalność określona w ust. 1 lit.a – b jest wyłącznie działalnością statutową nieodpłatną.
- Działalność określona w ust. 1 lit. c – h może być działalnością statutowa nieodpłatną i odpłatną.
4.Prowadzenie nieodpłatnej i odpłatnej działalności statutowej wymaga rachunkowego wyodrębnienia każdej z tych form w stopniu umożliwiającym określenie przychodów, kosztów i wyników, z uwzględnieniem przepisów o rachunkowości.
- Członkowie organów Fundacji z tytułu pełnionych funkcji w tych organach mogą otrzymywać zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw ogłoszone przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni.
Rozdział III. Majątek i dochody Fundacji
§8
Majątek Fundacji stanowi fundusz założycielski w kwocie 1000 zł (jeden tysiąc złotych) oraz inne mienie i środki finansowe, nieruchomości lub ruchomości nabyte przez Fundację w czasie jej działania.
§9
- Dochody fundacji mogą pochodzić z:
- darowizn, spadków, zapisów;
- dotacji, grantów i subwencji osób prawnych;
- dochodów ze zbiórek publicznych;
- dochodów z opłat uczestników imprez publicznych;
- dochodów z majątku fundacji;
- dochody z prowadzenia działalności gospodarczej;
- odsetek z lokat i kont bankowych;
- umów cywilno-prawnych;
- umów o realizację zadań publicznych.
- Całość dochodów uzyskiwanych przez Fundację oraz jej działalność, jest przeznaczana na prowadzenie działalności statutowej na zasadzie not for profit.
- Fundacja może gromadzić fundusze zarówno w walucie polskiej jak i w walutach obcych, z zachowaniem właściwych przepisów polskiego prawa dewizowego.
§10
- Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą wyłącznie jako dodatkową w stosunku do działalności pożytku publicznego w zakresie określonym przez Zarząd w postaci uchwały. Podjęcie działalności gospodarczej oraz zmiany w zakresie tej działalności nie wymagają zmiany Statutu.
- Nadwyżkę przychodów prowadzonej działalności gospodarczej nad kosztami jej prowadzenia Fundacja przeznacza w całości na działalność statutową.
§11
- Dochody pochodzące z darowizn, spadków i zapisów mogą być przeznaczone na realizacje dowolnych celów statutowych, chyba że ofiarodawca określił konkretny cel, na jaki mają one być zużyte.
- W przypadku powołania Fundacji do dziedziczenia, Zarząd Fundacji każdorazowo określa w drodze uchwały o sposobie przyjęcia spadku.
§12
Zabronione jest:
– udzielanie pożyczek lub zabezpieczanie zobowiązań majątkiem Fundacji w stosunku do jej Fundatora, członków/członkiń organów lub pracowników/pracowniczek oraz osób, z którymi pracownicy/pracowniczki pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej lub bocznej do drugiego stopnia, albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli,
– przekazywanie majątku Fundacji na rzecz Fundatora, członków/członkiń organów lub pracowników/pracowniczek oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
– wykorzystywanie majątku na rzecz Fundatora, członków/członkiń organów lub pracowników/pracowniczek oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu Fundacji,
– zakup towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą Fundator, członkowie/członkinie organów lub pracownicy/pracowniczki oraz ich osoby bliskie na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
Rozdział IV. Władze Fundacji
§13
- Władzami Fundacji są kolegialne i niezależne od siebie:
- organ kontroli i nadzoru – Rada Fundacji, zwana dalej Radą,
- organ zarządzający – Zarząd Fundacji, zwany dalej Zarządem.
- Członkowie organów Fundacji składają oświadczenia o niekaralności.
- Fundator może zasiadać w składzie organów fundacji.
Rada
§14
- Rada jest organem kontrolnym, nadzorczym i doradczym Fundacji.
- W skład Rady może wchodzić maksymalnie 5 osób i jest powoływana bezterminowo.
- Członków pierwszego składu Rady powołują Fundatorzy. Następnych członków Rady na miejsce osób, które przestały pełnić tę funkcję lub dla rozszerzenia składu Rady, powołuje swą decyzją Rada. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego Rady.
- W skład Rady Fundacji z mocy statutu wchodzą Fundatorzy.
- Rada wybiera ze swego grona, zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym, Przewodniczącego Rady, który kieruje jej pracami.
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach odwołanie członka Rady, i przez to pozbawienie go członkostwa w Radzie, może nastąpić w wyniku decyzji Fundatora lub podjętej jednogłośnie przez pozostałych członków Rady uchwały. W każdym przypadku odwołanemu członkowi doręcza się uzasadnienie decyzji bądź uchwały w terminie siedmiu dni od jej podjęcia. Fundatorzy nie mogą być w ten sposób pozbawieni członkostwa w Radzie Fundacji.
- Członkostwo w Radzie ustaje na skutek:
- dobrowolnego wystąpienia, zgłoszonego pisemnie Radzie,
- utraty praw obywatelskich na skutek skazania prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo popełnione z winy umyślnej,
- śmierci członka.
- Nie można łączyć członkostwa w Radzie z członkostwem w Zarządzie lub ze stosunkiem pracy z Fundacją.
- W razie powołania członka Rady Fundacji, za jego zgodą, do Zarządu Fundacji lub nawiązania przez członka Rady Fundacji stosunku pracy z Fundacją – członkostwo takiej osoby w Radzie Fundacji ulega zawieszeniu, odpowiednio na czas pełnienia funkcji lub trwania stosunku pracy..
§15
Do zadań Rady należy:
- wytyczanie głównych kierunków działalności Fundacji,
- nadzór i kontrola nad działalnością Fundacji i kontrola stanu majątkowego Fundacji,
- Ocena pracy Zarządu i zatwierdzanie rocznych sprawozdań Zarządu z działalności,
- wnioskowanie do Zarządu o zmiany Statutu.
- podejmowanie na wniosek Zarządu Fundacji decyzji o połączeniu z inną Fundacją lub o likwidacji Fundacji.
- powoływanie i odwoływanie Prezesa i członków Zarządu.
- podejmowanie decyzji o zatrudnieniu członków Zarządu i ustalanie ich wynagrodzenia.
§16
Rada Fundacji w celu wykonania swych zadań jest uprawniona do:
- żądania od Zarządu Fundacji przedstawienia wszelkich dokumentów dotyczących działalności Fundacji,
- dokonywania rewizji majątku oraz kontroli finansowej Fundacji.
§17
- Rada Fundacji zbiera się na posiedzenia co najmniej raz w roku.
- Zwykłe posiedzenie Rady Fundacji zwołuje Przewodniczący Rady z własnej inicjatywy albo na wniosek Zarządu, zgłoszony na piśmie.
- Posiedzenie Rady może być zwołane również w trybie nadzwyczajnym z inicjatywy i przez Fundatora.
- Nadzwyczajne posiedzenie Rady winno być zwołane nie później niż w ciągu czternastu dni od daty zawiadomienia.
- Posiedzenia Rady prowadzi Przewodniczący lub w przypadku jego nieobecności inny członek Rady wybierany uchwałą.
- Rada Fundacji podejmuje decyzje w formie uchwał – zwykłą większością głosów. W razie równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego.
- Każdy z członków Rady dysponuje jednym głosem.
Zarząd
§18
- zarząd Fundacji składa się z nie więcej niż trzech osób powoływanych przez Radę Fundacji na trzyletnią kadencję.
- Prezesa powołuje Rada Fundacji
- Funkcję członka Zarządu można pełnić przez więcej niż jedną kadencję.
- Członkostwo w Zarządzie ustaje na skutek:
- złożenia pisemnej rezygnacji na ręce Rady Fundacji,
- utraty praw obywatelskich na skutek skazania prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo popełnione z winy umyślnej,
- śmierci członka Zarządu,
- odwołania przez Fundatora (§14 ust 6 in fine, stosuje się odpowiednio).
- Na pierwszą kadencję Zarząd wyznacza Fundator.
§19
- Do kompetencji Zarządu należy w szczególności:
- kierowanie bieżącą działalnością Fundacji,
- realizacja celów statutowych,
- podejmowanie uchwał o zmianie Statutu,
- sporządzanie planów pracy i budżetu,
- sprawowanie zarządu nad majątkiem Fundacji,
- składanie oświadczeń w sprawie przyjmowania darowizn, spadków i zapisów, jak też subwencji, grantów i dotacji,
- reprezentowanie Fundacji na zewnątrz,
- zatrudnianie pracowników i ustalanie wysokości ich wynagrodzenia,
- podejmowanie decyzji we wszystkich innych sprawach niezastrzeżonych do kompetencji innych organów.
- Zarząd co roku zobowiązany jest przedkładać Radzie roczne sprawozdanie z działalności Fundacji.
- Zarząd Fundacji podejmuje jednogłośnie uchwały dotyczące zmiany statutu.
- wnioskuje do Rady Fundacji w sprawie połączenia Fundacji z innym podmiotem oraz w sprawie likwidacji fundacji.
- Zarząd jest organem właściwym dla wszystkich spraw nie zastrzeżonych dla kompetencji innych organów Fundacji.
§20
- Posiedzenia Zarządu zwołuje Prezes, przesyłając informację o terminie pocztą elektroniczną, a w przypadku braku takiej możliwości listem poleconym na co najmniej trzy dni przed planowanym spotkaniem.
- O posiedzeniu muszą zostać poinformowani wszyscy członkowie Zarządu.
- Zarząd podejmuje decyzje za pomocą uchwał zwykłą większością osób, jeśli dalsze postanowienia statutu nie stanowią inaczej. W przypadku równego rozłożenia głosów decyduje głos Prezesa Zarządu.
Sposób reprezentacji
§21
- Oświadczenia woli w imieniu Fundacji, z zastrzeżeniem ust. 2, składają dwaj członkowie Zarządu działający łącznie.
- W sprawach dotyczących zatrudniania pracowników oraz w sprawach nie związanych z zaciąganiem zobowiązań majątkowych powyżej 5.000 (pięć tysięcy) złotych – oświadczenia woli w imieniu Fundacji może składać jednoosobowo Prezes Fundacji.
Rozdział. V. Postanowienia końcowe
§22
- Fundacja może połączyć się z inną fundacją dla efektywnego realizowania swoich celów.
- Połączenie z inna fundacją nie może nastąpić, jeżeli w jego wyniku mógłby ulec istotnej zmianie cel Fundacji.
- W sprawach połączenia z inną Fundacją właściwy jest zarząd, przy czym jego decyzje zapadają w drodze jednomyślnej uchwały i dla swej skuteczności wymagają zatwierdzenia przez Radę Fundacji.
§23
- Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celów, dla których została ustanowiona lub w razie wyczerpania się jej środków finansowych i majątku.
- O likwidacji Fundacji Zarząd Fundacji zawiadamia ministra właściwego do spraw kultury fizycznej.
- decyzję o likwidacji podejmuje Zarząd w drodze jednomyślnej uchwały, która w celu wywołania skutków prawnych wymaga zatwierdzenia przez Radę Fundacji.
- Środki finansowe i majątek pozostały po likwidacji Fundacji mogą zostać przeznaczone mocą uchwały Rady Fundacji na rzecz działających w RP organizacji o zbliżonych celach.
Statut został przyjęty we Frydmanie dnia 13 listopada 2014 roku.